حرب ” الضرورة” 2

هل تلك الحرب نزهة ومن سيدفع فاتورتها، وماهو موقف السد من الناحية الإنشائية

0 3

احصل على تحديثات في الوقت الفعلي مباشرة على جهازك ، اشترك الآن.

معلومة تهمك

حرب ” الضرورة” 2
بقلم / محمد عواد

السؤال الثالث والرابع…
هل تلك الحرب نزهة، ومن سيدفع فاتورتها، وماهو موقف السد من الناحية الإنشائية….

جيلنا الذي شرف بمعاصرة حرب اكتوبر، لم يتبقى منه الا قليلا، مما تعدون، 95 % من الشعب المصري، لم يعاصر حربا حقيقية، تخص الوطن وحده، حتقولي حرب الخليج، وحرب الكويت، لااا…ده الجنود المصريون، راحوا اتفسحوا في حفر الباطن، حرروا الكويت، وسلموها للسعوديين ورجعوا، حرب بالوكاله يعني…لا ناقة لنا فيها ولا جمل….

معلومة تهمك

أنا فاكر كويس حرب اكتوبر، كان عندي 6 سنوات، وفاكر كويس، اننا كنا بنشتري علبتي الثقاب، ب” تعريفه” والتعريفة تلك، لمن لا يعرفها، كانت نصف قرش، يعني ب جنيه واحد..تشتري 200 علبة ثقاب، احنا دلوقت والحمد لله…بنشتري بالجنيه، اللي كنا بنشتريه بالتعريفه!!!!!!

ذهبت لدكان عمي” رفعت “حينها، بقال القريه…أخبرتني امي حينها عن الحرب، إشتريت..علبة الثقاب الواحدة..بقرش، ولم يكن هناك في المنزل ” كيروسين”..لنضئ اللمبة الجاز، كان كل شئ، تحت إمرة الحرب!!!!

أنا حكيت القصه دي، علشان توفر عليا، كلام كتير، عن الأوضاع الإقتصادية في زمن الحرب، في وضع إقتصادي حرج، والناس أصلا، جايبه اخرها، كورونا، وركود، وغلاء معيشه، وووو….
موش حأخش في تفاصيل الوضع الإقتصادي داخل البلد ، عشان الناس متحبطش، يكفيني ان اقول، كلفة تذخير طائرة واحدة، تكفي لحل كل مشاكل الف شاب وشابه مصريه!!!!!!

طيب كل ده ليه، والجنازه حاره، والميت كلب؟؟؟؟

كلب ازاي يامولانا، ده” سد النهضه”!!!!!

اه كلب!!!!! لا سد ولا غيره!!!!!!

عارفين سد النهضه ده زي ايه؟؟؟؟ زي حد ساب ممر لمنزله ، يفتح عليه أبواب ونوافذ، وجاره اللي قصاده نفسه يفتح باب على هذا الممر، وجاره يقو له لو فتحت باب على الممر بتاعي، حاهد بيتك عليك، وفي يوم ، اتخانق صاحب الممر مع مراته، وقعدوا يضربوا في بعض، أنتهز الجار فرصة الخناقه، وراح عامل ليه باب على الممر، ومن كتر ربكته، فتح فتحة الباب، في العمود اللي شايل بيته، فبيته خيقع، حيقع!!!

بس المصيبه، انه لما يقع، حيقع على بيت الراجل صاحب الممر!!!!!

ولأن سد النهضة أقاموه، في عجالة وإضطراب، وبدون الدراسات المتأنية له، هناك أخطاءا، إنشائية وهندسية، وجيولجية فيه، تنذر بسقوطه، مع أول ملء له!!!!

قرات حديث للإعلامي أسامه كمال، عن احد الباحثين، على صفحة الصديقة/ ميرفت علي إبراهيم …حدد الرجل عشرة نقاط، تؤكد، عدم جاهزية السد للملء، تماما، مفندا حديثه بالادلة والبراهين، حددها كما يلي، في بعض التساؤلات..
1- لماذا تستفز أثيوبيا مصر، بكل تلك الحماقة، وتستدرج مصر لضرب السد،؟ لان سرعة إنشاء السد، قبل أن تستفيق مصر من كبوتها، دفعتهم العجلة، لإختيار منطقة جولجية، نشطة وصلبه، لايتماهى معها المرونة اللازمة لإقامة السد، وتم إكتشاف هذه الكارثة ، قبل ألإنتهاء من نصفه، فهو كارثة سوف تعصف بكل المسئولين عنه، وأصبح ضرب السد هو الحل الأمن، للخروج من تلك المسئولية الكبيرة، لذلك تبحث الحكومة الأثيوبيةعن هذا الحل من بين أروقة وزارة الدفاع المصرية….

2- لماذا استقال رئيس الوزراء الأثيوبي، “تسالين” في نفس توقيت انتحار المدير التنفيذي، للسد، بإطلاق الرصاص على نفسه، تلاه توقف العمل بالسد، لعامين متتاليين؟؟؟

3- لماذا تم تاجيل الملء الإختباري، عدة مرات، والملء ب 4 مليارات مثر مكعب فقط، وهذا الرقم، قطرة في الالف مليار متر مياه مكعب في أثيوبيا، لماذا لم يبدأ الملء التجريبي ب 20 او 30 مليار متر مكعب من المياه الفائضة في أثيوبيا؟؟؟!!!

4- لماذا رفضت، أيطاليا، تسليم توربينات التوليد لأثيوبيا، معلنة صراحة، عن عيوب بالسد ، لا يسمح معها بتركيبها ؟؟!!!

5- لماذا تغيرت لهجة الألة الإعلامية الأثيوبية، من ضجيج مآثر السد، وخيره العميم، لسب مصر ولعان مصر، وهي المسئولة عن مايحدث في أثيوبيا، وعن فقرها وجهلها، وحروبها الداخلية والخارجية؟؟؟!!!

6- لماذا..كل هذا التعنت والصلف والكبر، من المسئولين الأثيوبيين، بل والجراة بإعلانهم ضرب السد العالي، في حالة ضرب سدهم، وهم يعلمون جيدا، ان مصر له سيف ودرع، وهم لايملكون مجابهة فصيل عسكريمصري واحد؟؟؟؟!!!

هو من الآخر بيقولك، أبوس على جزمتك، أضرب السد، أبوس على ايدك، احنا في انتخابات، وشعب أصلا كله مشاكل عرقية، وانا نومته على حلم كبييير، اسمه سد النهضه، وموش عاوزه، يصحى على خيبته وخيبة حكامه…عاوزه يصحي نقوله ولاد الكلب المصريون ، ضيعوا حلمنا وضربوا السد!!!!

أنا واثق ياجماعه، أن السد موش حنضربه، أحنا حنسيب السد، يضرب أثيوبيا كلها…ومدام ربنا كاتب لينا عمر، حنشوف…الكلام ده، الأهم نسيب الدوله، تتصرف فيما تراه مناسبا، في وجود إلتفاف شعبي كامل حولها، لأن الموضوع، موش موضوع السيسي، الموضوع موضوع شعب من وادي حلفا، لإسكندريه…

ادعوا معايا….حفظ الله مصر وشعبها ونيلها، ووفق ولاة امورها يارب…

معلومة تهمك

احصل على تحديثات في الوقت الفعلي مباشرة على جهازك ، اشترك الآن.

معلومة تهمك

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.