اشهر اسد افريقي في التاريخ

0 25

معلومة تهمك

اشهر اسد افريقي في التاريخ
كتبت سالي الصعيدي
منذ ساعات مات اشهر اسد في التاريخ لحد النهارده …اشهرهم عالميا مش بس محليا
سكار الاسطوره او the legendary Scar زي ما الجمعيه العالميه لحمايه الحيوانات كتبت …
هو الحاكم الفعلي لمنطقه كينيا و اوغندا ، اكثر بقاع الارض شهرهً بالاسود ، حكمها لمده ١٢ سنه !! اطول فتره حكم ذكر بالغ لزمره اسود في التاريخ ، في العادي الاسد القوي الي شايف نفسه ممكن يسود الزمره للتلات او خمس سنين بالكتير ، اما مع سكار الوضع مختلف …
سكار اول اسد يجند اخواته معاه في نفس الزمره ،سيكيو و موراني بنفس الحق و نفس السلطه تقريبا ،
سمحلهم يعيشوا و يتجوزوا و يخلفوا في وجوده و ده ضد علم السلوك الحيواني عامه في الاسود ، فلما كان بيهجم ع المجموعه اي حيوان كان الي بيحارب ٣ ذكور مش ذكر واحد ، و دي حاجه لا حصلت ولا هتحصل تاني .
سكار دافع عن ارضه قصاد ١٣٠ اسد تقريبا !! اخرج مجموعه تماسيح كامله من منطقته علشان افترسوا شبل ، ملك يا جماعه ..بنتكلم عن ملك مش حيوان !!..عمره ما افترس انسان رغم دخولهم المستمر منطقته !! قتل في حياته حوالي ٤٠٠ ضبع لوحده بانيابه و سنانه من غير اخواته، الاسد الوحيد المعروف المنتصر علي ذكر فرس نهر بالغ في معركه راجل لراجل !! ،
و هو صاحب الفيديو الشهير اللي كان ضد قطيع ضباع بالليل علي طريق سريع و اخواته انقذوه في اخر لحظه ، و دي كانت اخر مره يكسر قواعده الخاصه و يهاجم بشكل مفرد زي باقي الحيوانات ….
سكار خسر عينه في ٢٠١٦ في معركه اسمها Pride of the pride او كرامه الزمره ، حارب فيها مع اخواته ٦ اسود قتل منهم لوحده اسدين و الباقي كلوهم اخواته ..
في ٢٠١١ اشتبك مع اسد اصغر منه ب ٣ سنين و قده مره و نص في الوزن اسمه جرابي ، كل كينيا كانت متوقعه ان جرابي هياخد العشيره و حتي اخوات سكار مش هيسدوا، سكار خسر حته من رجله لكن مخسرش المعركه …و احتفظ برأس جرابي اسبوعين قبل ما يرميها ، زي الملوك كده لما كان بيعلقوا اعداءهم علي سور المدينه بمسج واضحه صريحه : الي هيتهور يتعور ..
المهتمين بالحيوانات في العالم كله اتكلموا عنه انهارده ، شهرته وصلت لاستراليا و امريكا لأنه ملك الغابه فعلا ، بعض القبائل كانت تجله لدرجه العباده مش بس التبجيل ، الناس اكتشفت موته بسبب زئير حزين مفاجئ الساعه ١١ و نص بليل في منطقته !!وياتري مصير جثه سكارا هيكون ايه هيتحنط في ناس بيقولوا هيتعملوا تمثال لسه محدش عارف ايه الاكيد ..لكن الاكيد انه اشهر اسد افريقي في التاريخ ..

معلومة تهمك

تنبيه هام، المنشور يعبر عن رأي الكاتب ويتحمل مسؤوليته، دون ادنى مسؤولية علي الجريدة

تنبيه

احصل على تحديثات في الوقت الفعلي مباشرة على جهازك ، اشترك الآن.

معلومة تهمك

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

%d مدونون معجبون بهذه: