هل تتوج دعاء خميس ملكة جمال الحجاب لسنة 2021 ؟

ملكة جمال الحجاب واستعدادات دعاء خميس لها

معلومة تهمك

دعاء خميس تدخل مرحلة تتويج ملكة جمال الحجاب لسنة 2021
كتب-سعيد سعده

تعرف على دعاء خميس
البلوجر ” دعاء خميس” وهي شابة رقيقة اسكندرية من حبها فى الموضة والفاشون دخلت عالم الأزياء بعد تخرجها من الجامعة لتصبح بلوجر فاشون،
و يتابعها الآلاف عبر صفحتها الإنستجرام، ودعاء دخلت قلوب الناس ببساطتها وهى تدخل مرحلة تتويج كملكة جمال الحجاب في مهرجان حجابي لسنة 2021، بترشيح من رئيس المهرجان الدكتورة/ مي المرغنى.
* في البداية ممكن تعرفينا بنفسك؟
الإسم دعاء خميس ، والسن ما في بنوته بتقول سنها حتى لو صغيرة زي ، وحاصلة على ليسانس اداب جامعة الإسكندرية ، وحاصلة على دورات تدريبية في مجال تصميم الأزياء، ودورة تدريبية فى برمجة چاڤا من الإكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجية ومازلت فيها.
حاليا بتعملي ايه؟
عاملت كموظفة في إدارة الموارد البشرية في الشركة الأوروبية لمدة شهر، واشتغلت مصممة أزياء محجبات لمدة ٣ سنوات ، وكان عندي البراند الخاص بِا وكان بإسم Doaa khamess Designs
* من امتي بدأتي في مجال السوشيال ميديا ؟
دخلت السوشيال ميديا من اولي جامعة، وكنت أحب البس واتصور واشارك الصور علي صفحات الخاصة بالحجاب والمحجبات ، وعلي صفحتي ومن هنا بدأ الحساب الخاص بِا الموجود على السوشيال ميديا الإنستجرام يكبر بالمتابعين ليا إلى أكتر من ١٥٠ الف متابع وكلهم بنات.
من خلال مجالك بتفيدي البنات بإيه؟
بفيد البنات والآنسات فى كل حاجة وما هو مفيد ، لأننا فى الأول وقبل اى شيء اننا كلنا أصدقاء وبنتعامل على هذا الأساس ، يعنى مش مجرد شخص عادي وراء الشاشة لا طبعًا ، هما بيسألوني في كل حاجه غير اني بقدمها بشكل راقي ومميز ، زى تنسيق الملابس وايه يتلبس مع ايه مع تناسق الألوان، وكيفية إستخدام الميكب كمان ، وبيسألونى في مواقف خاصة بحياتهم وبحاول ارد بكل موضوعية.
* إيه نوعية الفيديو التى بتقدمِها للبنات؟
بقدم فيديوهات كيفية استخدام الميكب والطريقة الصحيحة للإستخدام، وفيديو خاص بتعديل الصور ، وفيديو صباحيات، و فيديو ستايلنج.
* ماهو رد فعل عائلتك على دخولك في مجال السوشيال ميديا؟
رد فعل اهلي كان عادي، لأنهم بيثقوا فيا وعارفين كويس أنا بعمل ايه،ومافى أى مشكله لمشاركة صوري على السوشيال ميديا ، ما دام شغلى والفيديو بيكون شيء مفيد للبنات وطبعًا فى إطار محترم.

معلومة تهمك

تنبيه هام، المنشور يعبر عن رأي الكاتب ويتحمل مسؤوليته، دون ادنى مسؤولية علي الجريدة

تنبيه

احصل على تحديثات في الوقت الفعلي مباشرة على جهازك ، اشترك الآن.

معلومة تهمك

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

%d مدونون معجبون بهذه: